Säpo

Arbeta vid Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen har drygt 1 200 anställda. Tillsammans arbetar vi utifrån Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället.

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Säkerhetspolisen som arbetsplats

Vilken utbildning och erfarenhet som krävs för att arbeta vid Säkerhetspolisen varierar beroende på befattning. Våra drygt 1 200 medarbetare har en bakgrund som till exempel poliser, samhällsvetare, tekniker, administratörer, språkvetare, jurister, ingenjörer och psykologer. Ungefär hälften är polisutbildade.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och eftersträvar också en jämn könsfördelning bland våra medarbetare.

Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.

Friskvård och hälsa

Säkerhetspolisen erbjuder goda möjligheter till friskvård i egna träningslokaler där både individuell träning och gruppträning erbjuds.

Vi eftersträvar att våra medarbetare har bra balans mellan arbete och privatliv.

Så ansöker du

Lediga jobb annonseras på sakerhetspolisen.se och vid behov även på andra webbplatser och i tidningar. I annonserna framgår hur du gör för att ansöka om en ledig befattning. Säkerhetspolisen har inte möjlighet att ta emot så kallade spontanansökningar.

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

Vi har redan gjort vårt val av annonseringskanaler och undanber oss därför samtal om försäljning av annons- och rekryteringstjänster.

Svenskt medborgarskap krävs

För att kunna jobba vid Säkerhetspolisen måste du vara svensk medborgare, eftersom alla befattningar är placerade i säkerhetsklass. Det betyder att du som är aktuell för en befattning går igenom en säkerhetsprövning med registerkontroll och att du måste bli godkänd i den för att få anställning. Säkerhetsprövningen görs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.

Med anställning kan du komma att krigsplaceras. Vad det innebär varierar beroende på vilken typ av befattning du har.

Ansökningshandlingar

Enligt föreskrifter från Riksarkivet skickar Säkerhetspolisen inte tillbaka ansökningshandlingar om du inte begär det. Vi sparar dessa i två år, sedan gallras de. Vill du ha tillbaka dina ansökningshandlingar kan du skicka en begäran om detta till:

Säkerhetspolisen
Box 12312
102 28 Stockholm

Överklaga ett anställningsbeslut

När en tjänst har tillsatts meddelas det på sakerhetspolisen.se. Du kan överklaga Säkerhetspolisens anställningsbeslut. Skrivelsen ska innehålla uppgifter om varför du anser att beslutet ska ändras samt vilken ändring du vill ha. Den ska ha kommit in till Säkerhetspolisen senast tre veckor efter det att beslut om anställning fattats.

Skriv "Statens överklagandenämnd" på kuvertet och skicka det till:

Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Studiebesök och examensarbeten

Tyvärr medför behovet av sekretess och diskretion att Säkerhetspolisen inte kan ta emot studiebesök, eller i någon större omfattning hjälpa till med underlag till examensarbeten, skolarbeten och liknande.


Uppdaterad: 2017-09-27