Säpo

Systemförvaltare

Vi söker systemförvaltare för ett av våra verktyg för bearbetning och analys av underrättelseinformation med placering i Stockholm
Ref nr: 2017-21485
Sista ansökningsdag: 18 oktober 2017

Är du lösningsorienterad, kan hitta sätt att lösa dagens problem och utmaningar på nytt sätt samtidigt som du är noggrann och strukturerad – då ska du söka jobbet som systemförvaltare!

Vad gör en systemförvaltare på Säkerhetspolisen?

Tjänsten är utpräglat utvecklingsorienterad och du kommer ingå i ett team med systemförvaltare och utvecklare som arbetar i nära samverkan med den operativa underrättelseverksamheten. Som systemförvaltare har du följande arbetsuppgifter:

  • Förvalta och vidareutveckla ett av myndighetens verktyg för bearbetning och analys av underrättelseinformation
  • Ta emot utvecklingsförslag från verksamheten samt planera, prioritera och genomföra förändringar och uppgraderingar samt genomföra test i systemet
  • Medverka i framtagandet av kravspecifikationer och arbeta med kravställning för att effektivisera användningen av systemet
  • Planera och genomföra utbildningar samt ta fram utbildningsmaterial
  • Ge användarsupport i verksamhetsrelaterade frågor
  • Samverka med myndighetens nationella och internationella partners i systemfrågor

Din kompetens och dina egenskaper

Krav
För tjänsten krävs att du har:

  • Erfarenheter av liknande arbetsuppgifter
  • Högskoleutbildning inom IT, datavetenskap, systemvetenskap eller annan utbildning alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten
  • Goda kunskaper om relationsdatabaser och/eller analysverktyg
  • God förmåga att hantera stora datamängder
  • Goda kunskaper i MS Office
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande
Det är meriterande om du har:

  • Tidigare erfarenhet av IT-utveckling
  • Tidigare erfarenhet från försvarsunderrättelsemyndigheter, brottsbekämpande myndigheter eller krisberedskapsmyndigheter
  • Tidigare erfarenhet av kravhantering och test
  • Kunskaper i förvaltnings-, offentlighets- och sekretesslagstiftning

Egenskaper
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och särskilt att du har:

  • en god samarbetsförmåga, ett prestigelöst förhållningssätt och att du trivs med att arbeta med andra i grupp
  • en utpräglad ansvarskänsla för dina arbetsuppgifter
  • ett noggrant, strukturerat arbetssätt och god dokumentationsförmåga
  • en god pedagogisk förmåga
  • en god förmåga att arbeta självständigt utifrån givna uppdrag
  • en god förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och ha ett helhetsperspektiv
  • en god förmåga att växla mellan arbetsuppgifter och anpassa sig till förändrat arbetstempo

Säkerhetspolisen som arbetsplats

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Vi har drygt 1 200 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet. Läs mer om Säkerhetspolisen på vår webb och i vår årsbok.

Om enheten
Enheten för grundbearbetning och informationskvalitet är placerad på avdelningen för informationshantering och utveckling och ansvarar för myndighetens operativa informationsflöde. Det innebär att tillgängliggöra operativ information i en optimal struktur och säkerställa att informationen som tillgängliggörs får behandlas av myndigheten inom ramen för rådande lagar och förordningar.

Systemförvaltningsgruppen leds av en förvaltningsledare. Gruppen består av systemförvaltare med ansvar för flera olika system vilka används för bearbetning och analys. Gruppens gemensamma ansvar är att utveckla systemen för att öka Säkerhetspolisens operativa förmåga. Detta innebär även att gruppen tidigt får kännedom om nya möjligheter på marknaden och måste kunna omsätta detta i lösningar som verksamheten gynnas av.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning. Provanställning tillämpas under sex månader. Vi tillämpar individuell lönesättning. Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning vid Säkerhetspolisen är placerad i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänt resultat efter säkerhetsprövning med registerkontroll som kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning kan du komma att krigsplaceras. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Preliminär anställningsstart är vecka 10, 2018

Arbetstid

Arbete utanför kontorstid förekommer.

Friskvård och hälsa

Säkerhetspolisen erbjuder goda möjligheter till friskvård i våra egna träningslokaler där både individuell träning och gruppträning erbjuds. Vi eftersträvar att våra medarbetare har bra balans mellan arbete och privatliv.

Information                                  

Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 71 96. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och vi eftersträvar också en jämn könsfördelning.

I den här rekryteringen har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler.

Ansökan


Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Försättsbladet finner du härPDF (pdf, 562.4 kB) (OBS! Måste sparas om lokalt på din dator innan den bifogas). Samtliga handlingar ska vara i MS Word eller PDF-format.

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med ref nr 2017-21485. Om du skickar e-post, ange även ref nr i ämnesraden.

Via e-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

eller via post:

Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss och inte via någon länk.

Ansökan ska ha kommit in senast den 18 oktober 2017.