Säpo

Administratörer med fokus på struktur och stöd

Ett bra stöd i administrationen är avgörande i vår brottsbekämpning

 – vill du bidra till att skydda Sverige och demokratin?
Vi söker administratörer till enheter på Säkerhetsunderrättelseavdelningen med placering i Stockholm

Ref nr: 2017-3026
Sista ansökningsdag: 2017-02-27

Brottsligheten som Säkerhetspolisen har att hantera ökar och utmanar många samhällen runtom i världen. Säkerhetspolisen i Sverige växer för att bemöta dessa utmaningar. Vi söker nu efter medarbetare som kan stärka vår kapacitet och som tycker att en tjänst som administratör hos oss verkar vara ett intressant jobb.

Administratörer med fokus på struktur och stöd

Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med administration i form av att strukturera och lägga in stora mängder information i register eller databaser. Du har erfarenhet av att stödja andra och kan arbeta såväl tillsammans med dina kollegor som självständigt. Du tycker om att följa och förbättra administrativa rutiner och deltar gärna i utvecklingsarbete. 

Du har erfarenhet av att arbeta med uppdrag inom flera olika projekt samtidigt och du är bekväm med att utveckla och upprätthålla god samverkan med interna och externa kontakter. Har du någon eller flera av dessa erfarenheter och egenskaper så är detta ett arbete för dig. 

Vad gör en administratör på Säkerhetspolisen?

Dina arbetsuppgifter kommer främst innebära att du:

  • stödjer handläggare, analytiker och utredare i den operativa verksamheten, exempelvis genom arbete med slagningar i register och databaser, strukturerar och uppdaterar listor kopplat mot den verksamhet som enheterna följer upp
  • formulerar, redigerar och skriver ut texter samt utformar korrespondens
  • tar emot, diarieför, prioriterar, fördelar och avslutar ärenden i myndighetens ärendehanteringssystem
  • aktivt deltar i det metod- och utvecklingsarbete som kontinuerligt bedrivs på enheten
  • utgör administrativt stöd till enhetsledning

Erfarenhet och kompetens

Krav
För tjänsten krävs att du har:

  • gymnasieutbildning
  • minst 3 år yrkeserfarenhet, företrädelsevis från ett administrativt arbete.
  • erfarenhet, intresse och fallenhet för att använda IT-verktyg
  • erfarenhet av att strukturera stora mängder information
  • god förmåga att formulera dig väl på svenska i tal och skrift
  • förmåga att förstå engelska i tal och skrift

Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av:

  • arbete i databasmiljöer och register
  • digitala ärendehanteringssystem och ärendehandläggning.
  • arbete inom brottsförebyggande och brottsbekämpande myndigheter eller annan offentlig förvaltning.

Egenskaper
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och särskilt att du:

  • är prestigelös och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen
  • kan arbeta både i grupp och självständigt och har förmåga att samarbeta med olika yrkeskategorier
  • har förmåga att skapa förtroende genom att knyta och upprätthålla kontakter
  • är engagerad, tar ansvar för ditt arbete och är lösningsinriktad
  • är noggrann, uthållig och har god förmåga att strukturera och prioritera - även under hög arbetsbelastning
  • har flexibilitet att med kort varsel byta arbetsuppgifter/arbetsområde och har förmåga att växla mellan planerad och händelsestyrd verksamhet
  • har ett stort intresse för administrativa arbetsuppgifter och önskar fortsätta att utvecklas inom det administrativa området
  • har ett positivt förhållningssätt

Säkerhetspolisen som arbetsplats

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Vi har närmare 1 100 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.

I denna rekrytering söker Säkerhetspolisen administratörer till enheter på Säkerhetsunderrättelseavdelningen. På enheterna arbetar i huvudsak operativa handläggare, analytiker, administratörer och utredare. Här bedrivs arbete med att bedöma och reducera hotaktörers avsikt och förmåga att bedriva säkerhetshotande verksamhet. Avdelningen ansvarar även för brottsutredande verksamhet och ärenden enligt utlännings- och medborgarskapslagstiftningen. Läs mer om Säkerhetspolisen på vår webb och i vår årsbok.

Anställningsvillkor

Preliminär anställningsstart vecka 36, 2017. Tillsvidareanställning. Provanställning tillämpas under sex månader. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning vid Säkerhetspolisen är placerad i säker­hets­klass. Ett krav för att få anställning är godkänt resultat efter säkerhetsprövning och registerkontroll som kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhets­skyddslagen. Vi ställer kontinuerligt höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.

Arbetstid
Arbete utanför kontorstid förekommer. I tjänsten kan det ingå beredskapsperioder och resor.

Med anställning kan du komma att krigsplaceras. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Grundutbildning
Vid anställningens början deltar du i en utbildning som ger dig rätt start för att arbeta som administratör inom något av våra verksamhetsområden. Du får en god förståelse för Säkerhetspolisens uppdrag och för underrättelseverksamhet. Under grundutbildningen får du kontaktytor och gemenskap som ger dig en bra plattform i ditt fortsatta arbete.

Vidareutbildning/kompetensutveckling sker genom såväl interna som externa utbildningar.

Friskvård och hälsa
Säkerhetspolisen erbjuder goda möjligheter till friskvård i våra egna träningslokaler där både individuell träning och gruppträning erbjuds. Vi eftersträvar att våra medarbetare har bra balans mellan arbete och privatliv.

Vi har egen matsal/cafeteria vid sidan av ett antal restauranger i närheten i Solna.

Information

Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att ringa rekryterande gruppchefer, tfn 010-568 81 23 eller tfn 010-568 77 03. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 85 24, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Försättsbladet finner du härPDF (pdf, 562.4 kB). (OBS! Måste sparas om innan den bifogas ansökan). Vi ber dig att tydligt beskriva hur du möter angivna krav och meriter samt lyfta fram hur du möter våra önskemål om egenskaper för att vi ska trivas med varandra. Ofullständiga ansökningar beaktas inte. Samtliga handlingar ska vara i PDF-format eller Word.

I rekryteringsprocessen kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalet. Vi värdesätter de kvaliteter som etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten och vi eftersträvar också en jämn könsfördelning.

Märk din ansökan med ref nr 2017–3026. Om du skickar e-post ange även ref nr i ämnesraden.


Via e-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss och inte via länk.

eller via post:

Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Ansökan ska ha kommit in senast den 27 februari 2017.

Välkommen med din ansökan!