Säpo

Systemförvaltare för Palantir

Vi söker systemförvaltare för ett av våra verktyg för bearbetning och analys av underrättelseinformation (Palantir) med placering i Stockholm
Ref nr: 2017-1406
Sista ansökningsdag: 6 mars 2017

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Vi har ca. 1 100 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurister, ingenjörer och psykologer. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.

Säkerhetspolisen erbjuder ett spännande och utvecklande arbete som en del av systemförvaltningen av ett av våra verktyg för bearbetning och analys av underrättelseinformation.

Tjänsten är placerad på enheten för grundbearbetning och informationskvalitet.

Arbetsuppgifter

Tjänsten är utpräglat utvecklingsorienterad och du kommer ingå i en arbetsgrupp med systemförvaltare som har följande arbetsuppgifter:

  • Förvalta ett av myndighetens verktyg för bearbetning och analys av underrättelseinformation (Palantir)
  • Ta emot utvecklingsförslag samt planera, prioritera och genomföra förändringar och uppgraderingar samt genomföra test i systemet
  • Medverka i framtagandet av kravspecifikationer och arbeta med kravställning för att effektivisera användningen av systemet
  • Planera och genomföra utbildningar samt ta fram utbildningsmaterial
  • Ge användarsupport i verksamhetsrelaterade frågor
  • Samverka med myndighetens nationella och internationella partners i systemfrågor

Erfarenhet och kompetens

Krav

För tjänsten krävs att du har:

  • Erfarenheter av liknande arbetsuppgifter
  • Högskoleutbildning inom databas/statistik alternativt har du förvärvat motsvarande kunskap genom arbetslivserfarenhet
  • Mycket goda kunskaper om relationsdatabaser och tillhörande analysverktyg, exempelvis Palantir, iBase eller Analyst´s Notebook eller motsvarande
  • God förmåga att hantera stora datamängder
  • Goda kunskaper i MS Office
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande

Det är meriterande om du har:

  • Tidigare erfarenhet från försvarsunderrättelsemyndigheter, brottsbekämpande- eller krisberedskapsmyndigheter
  • Tidigare erfarenhet av kravhantering och test
  • Kunskaper i förvaltnings-, offentlighet- och sekretesslagstiftning

Egenskaper

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och särskilt att du har:

  • en god samarbetsförmåga, ett prestigelöst förhållningssätt och att du trivs att arbeta med andra i grupp
  • en utpräglad ansvarskänsla för dina arbetsuppgifter
  • ett noggrant, strukturerat arbetssätt och god dokumentationsförmåga
  • en väl utvecklad pedagogisk förmåga
  • ett stort engagemang och god förmåga att arbeta självständigt utifrån givna uppdrag
  • en förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och ha ett helhetsperspektiv

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning. Provanställning tillämpas under sex månader. Vi tillämpar individuell lönesättning. Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning vid Säkerhetspolisen är placerad i säker­hets­klass. Ett krav för att få anställning är godkänt resultat efter säkerhetsprövning och registerkontroll som kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhets­skyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.

Information

Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att ringa systemägaren, tfn 010-568 82 49. För information om rekryteringsprocessen, HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 84 79, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

I det viktiga uppdraget att skydda Sverige och demokratin behöver vi en stor bredd av kompetens och erfarenhet hos våra medarbetare. Tycker du att du har det vi söker och känner att vårt arbete verkar intressant? Då är du varmt välkommen med din ansökan!

I rekryteringsprocessen kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalet.

Vi erbjuder goda möjligheter till friskvård i våra egna träningslokaler.

I den här rekryteringen har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler och metod.

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Försättsbladet finner du här.länk till annan webbplats Samtliga handlingar ska vara i PDF-format eller Word.

I ditt personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med ref nr 2017-1406. Om du skickar e-post ange även ref nr i ämnesraden.

Via e-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

eller via post:

Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss och inte via någon länk.

Ansökan ska ha kommit in senast den 6 mars 2017.