Säpo

Vapenredogörare

Vi söker vapenredogöraretill enheten fastighet och service med placering i Stockholm.
Ref nr: 2017-12211
Sista ansökningsdag: 29 augusti 2017

Vi söker dig som har mycket goda kunskaper inom vapen, utrustning och tillbehör samt har ett genuint intresse att arbeta med förbättringar av detta inom myndighetens ansvar.

Vad gör en vapenredogörare på Säkerhetspolisen?

Dina arbetsuppgifter kommer främst innebära att du:

  • Upprättar och säkerställer ett regelriktigt vapenregister
  • Administrativt hanterar vapen och ammunition
  • Hanterar utlämnande och återtagande av vapen
  • Sammanställer godkända bärare av vapen i förhållande till utbildning
  • Har teknisk och administrativ kontroll av vapen
  • Ställer krav på och delta i utformningen av myndighetens vapenhantering i stort
  • Stödjer drift och skötsel av myndighetens utbildningslokaler för vapen
  • Stödjer drift och skötsel av myndighetens utrymmen för vapen och utrustning
  • Medverkar i arbetet runt regelutformning, utbildning och samarbeten avseende vapen
  • Deltar i nödvändiga utbildningar för att uppnå kravställda nivåer för funktionen

Din kompetens och dina egenskaper

Krav
För tjänsten krävs att du har:

  • Mycket goda kunskaper inom vapen, utrustning och tillbehör
  • God erfarenhet av vapenhantering från antingen Säkerhetspolisen, Försvarsmakten eller Polismyndigheten
  • Lägst gymnasieutbildning
  • B-körkort

Meriterande
Det är meriterande om du har:

  • Dokumenterad erfarenhet som vapenredogörare och/eller vapentekniker

Egenskaper
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och särskilt att du:

  • God förmåga att administrera och organisera
  • Ställer höga krav på din egen och andras säkerhet varför det är absolut nödvändigt att du är noggrann och säkerhetsmedveten
  • Är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga eftersom arbetet innehåller många kontakter, såväl interna som externa
  • Har en god förmåga att utrycka dig i tal och skrift samt tillräcklig datorvana för att hantera myndighetens system
  • Har ett genuint intresse att arbeta med förbättringar inom myndighetens ansvar har förmåga att ta egna initiativ och självständigt driva frågor

Säkerhetspolisen som arbetsplats

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Vi har drygt 1 200 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet. Läs mer om Säkerhetspolisen på vår webb och i vår årsbok.

Om enheten

Tjänsten som vapenredogörare är placerad på enheten för Fastighet och Service. Enheten ansvarar också för förvaltning och utveckling av myndighetens lokaler samt en mängd interna servicetjänster såsom städning, kaffeautomater, post- och godshantering, ett internt servicecenter, resebokningar, fordonsverkstad m.m.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning. Provanställning tillämpas under sex månader. Vi tillämpar individuell lönesättning. Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning vid Säkerhetspolisen är placerad i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänt resultat efter säkerhetsprövning med registerkontroll som kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning kan du komma att krigsplaceras. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Preliminär anställningsstart är januari 2018

Friskvård och hälsa

Säkerhetspolisen erbjuder goda möjligheter till friskvård i våra egna träningslokaler där både individuell träning och gruppträning erbjuds. Vi eftersträvar att våra medarbetare har bra balans mellan arbete och privatliv.

Information                                  

Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 81 00. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och vi eftersträvar också en jämn könsfördelning.

I den här rekryteringen har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler.

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Försättsbladet finner du härPDF (pdf, 562.4 kB) (OBS! Måste sparas om lokalt på din dator innan den bifogas). Samtliga handlingar ska vara i MS Word eller PDF-format.

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med ref nr 2017-12211. Om du skickar e-post, ange även ref nr i ämnesraden.

Via e-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

eller via post:

Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss och inte via någon länk.

Ansökan ska ha kommit in senast den 29 augusti 2017.