Säpo

Administratörer

Vi söker ansvarsfulla administratörer med fokus på personalsäkerhet till säkerhetsskyddsenheten med placering i Stockholm.
Ref nr: 2017-19926
Sista ansökningsdag: 5 oktober 2017

Vi söker dig som trivs med administrativt arbete och vill bidra till att stärka den administrativa förmågan inomregisterkontroll på säkerhetsskyddsenheten.

Vad gör en administratör på registerkontrollen?

Dina arbetsuppgifter kommer främst innebära att du:

  • registrera inkomna framställningar om registerkontroll
  • söka efter uppgifter i polisens olika register samt andra myndighetsregister
  • sammanställa uppgifter inför föredragning
  • utskick av handlingar
  • ge råd till myndigheter på telefon

Din kompetens och dina egenskaper

Krav
För tjänsten krävs att du har:

  • gymnasieutbildning
  • vana att arbeta i digitala system
  • god förmåga att kommunicera på svenska i såväl tal som skrift
  • minst tre års yrkeserfarenhet från administrativt arbete
  • vana att hantera känslig och/eller sekretessbelagd information

Meriterande
Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av arbete i säkerhetskänslig verksamhet
  • erfarenhet från arbete i offentlig förvaltning
  • erfarenhet av digitala ärendehanteringssystem och ärendehandläggning
  • förmåga att förstå engelska i tal och skrift

Egenskaper
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och särskilt att du:

  • är noggrann och strukturerad
  • är prestigelös och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen
  • har god samarbetsförmåga och lätt för att ta och upprätthålla kontakter såväl internt som externt
  • är serviceinriktad
  • har stort intresse för administrativa arbetsuppgifter

Säkerhetspolisen som arbetsplats

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Vi har drygt 1 200 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet. Läs mer om Säkerhetspolisen på vår webb och i vår årsbok.

Om enheten
Säkerhetsskyddsenheten har huvudansvar för Säkerhetspolisens uppdrag att bedöma och reducera sårbarheter i prioriterade skyddsvärden, myndigheter och företag, som är centrala för Sveriges säkerhet.

Arbetsgruppen registerkontrollen hanterar registerkontrollärenden i en process från mottagning av registerkontroller till delgivning till berörd myndighet. Arbetet ställer höga krav på integritet och lojalitet.    

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning. Provanställning tillämpas under sex månader. Vi tillämpar individuell lönesättning. Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning vid Säkerhetspolisen är placerad i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänt resultat efter säkerhetsprövning med registerkontroll som kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning kan du komma att krigsplaceras. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Preliminär anställningsstart är mars 2018

Grundutbildning

Vid anställningens början deltar du i en utbildning som ger dig rätt start för att arbeta som administratör inom något av våra verksamhetsområden. Du får en god förståelse för Säkerhetspolisens uppdrag. Under grundutbildningen får du kontaktytor och gemenskap som ger dig en bra plattform i ditt fortsatta arbete.

Friskvård och hälsa

Säkerhetspolisen erbjuder goda möjligheter till friskvård i våra egna träningslokaler där både individuell träning och gruppträning erbjuds. Vi eftersträvar att våra medarbetare har bra balans mellan arbete och privatliv.

Information                                  

Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 78 69. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och vi eftersträvar också en jämn könsfördelning.

I den här rekryteringen har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler.

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Försättsbladet finner du härPDF (pdf, 562.4 kB) (OBS! Måste sparas om lokalt på din dator innan den bifogas). Samtliga handlingar ska vara i MS Word eller PDF-format.

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med ref nr 2017- 19926. Om du skickar e-post, ange även ref nr i ämnesraden.

Via e-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

eller via post:

Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss och inte via någon länk.

Ansökan ska ha kommit in senast den 5 oktober 2017.