Säpo

Administratörer

Säkerhetspolisen söker nu flera administratörer som vill arbeta med registrering och hantering av in- och utgående korrespondens för myndigheten. Du behöver vara serviceinriktad, gilla högt tempo och ha ett genuint intresse för administration. Är du rätt person för tjänsten?

Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2020-02-20
Referensnummer: 2020-2527

Vill du bidra till att skydda Sverige och vårt demokratiska samhälle? Hos oss får du arbeta i en mångfacetterad verksamhet där tillit, kollegialitet och professionalism värdesätts högt. Tillsammans gör vi skillnad – för ett säkert Sverige.

Ditt uppdrag

I den här tjänsten kommer du ha en central roll i hanteringen av inkommande och utgående korrespondens med nationella och internationella samarbetspartners och kontakter till Säkerhetspolisen. Du arbetar med registrering, bedömning och prioritering av inkommande information samt fördelar inkomna handlingar via myndighetens ärendehanteringssystem. I vissa ärenden arbetar du även med handläggning. Arbetet har ett högt tempo och innehåller daglig kommunikation med samverkande myndigheter.

Arbetet bedrivs huvudsakligen i Stockholm men för vissa tjänster kan resor inom och utanför Sverige förekomma. För närvarande bedrivs arbetet i huvudsak under kontorstid, men det förekommer även tjänstgöring på kvällar och helger samt beredskap utanför arbetstid. En översyn angående arbetstidens förläggning pågår, vilket kan medföra förändringar av arbetstidens förläggning i framtiden.

Rollen är placerad på informations- och utvecklingsavdelningen som ansvarar för myndighetens samlade informationsförsörjning genom att registrera och grundbearbeta information samt göra den tillgänglig för övriga delar av myndigheten. Avdelningen ansvarar även för samordningen av det totala utvecklingsarbetet som sker inom ramen för myndighetens processer och systemförvaltning.


Din kompetens

Vi söker dig som har en slutförd gymnasieutbildning och en vana och intresse av att arbeta i IT-system. Du kommunicerar väl på svenska och engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av administrativt arbete och arbete inom offentlig förvaltning. Vi ser även positivt på om du har registratorsutbildning eller tidigare arbetat på sambands- eller kommunikationscentral. God omvärldskunskap är meriterande.


Dina egenskaper

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig med positiv inställning som är engagerad och ansvarstagande i ditt arbete. Du har ett genuint intresse för administrativa uppgifter och trivs i en serviceinriktad roll med många kontaktytor. Vi ser även att du är flexibel, effektiv och bra på att strukturera och prioritera, även under hög arbetsbelastning. Arbetet har tidvis ett högt tempo och du behöver trivas i en sådan miljö. Du arbetar bra, både självständigt och tillsammans med andra, och trivs i en tekniktät och komplex miljö.

Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Vi har cirka 1 400 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.
Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten, och vi eftersträvar en jämn könsfördelning.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 73 40. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Samtliga handlingar ska vara i MS Word- eller pdf-format. Obs! Spara försättsbladet på din dator innan du fyller i och bifogar det.
Försättsblad för ansökanPDF (pdf, 571.1 kB)

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med referensnummer 2020-2527. Om du skickar e-post, ange även referensnummer i ämnesraden.

E-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

Postadress:
Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss, inte via en länk.
Ansökan ska ha kommit in senast 2019-02-20.

Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning. Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid SäkerhetspolisenPDF (pdf, 652.2 kB)

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Inför denna rekrytering har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler. Vi undanber oss därför samtal från externa rekryteringsföretag och annonsförsäljare.