Säpo

Administratör registerkontroll

Har du erfarenhet av administrativt arbete och vill arbeta inom ett område som kräver noggrannhet, flexibilitet och administrativ skicklighet? Vi söker nu en ny kollega till gruppen som arbetar med registerkontroll, välkommen med din ansökan!

Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2021-09-26
Referensnummer: 2021-12287

Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen

Ditt och dina kollegors uppdrag är att tillsammans skydda Sverige, vår demokrati, våra fri- och rättigheter. Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som det ser ut vid första anblick. Därför söker vi kollegor som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.

Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, däribland administratörer. Du kommer samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också kunna arbeta och utvecklas självständigt. Både tvärvetenskapligt lagarbete och djup specialisering behövs för att förstå och hantera våra komplexa uppdrag. Det är Säkerhetspolisens ansvar att det som inte får hända, inte heller händer. Oavsett arbetsuppgift är du med och utvecklar Sveriges säkerhet.

Det här är ditt uppdrag

Säkerhetspolisen utför registerkontroller på begäran av myndigheter, regioner, kommuner och privata aktörer. Du får här en viktig roll där fokus ligger på registrering och hantering av inkomna ansökningar, avanmälan för registerkontroll och säkerhetsskyddsavtal. Du ger också vägledning kring registerkontrollfrågor till verksamheter med säkerhetskänslig verksamhet.

Du kommer till en arbetsgrupp med kompetenta och engagerade kollegor där vi delar med oss av vår kunskap och har förtroende för varandra. Din placering är i Stockholm, men resor inom Sverige kan förekomma. Arbetet utförs på kontoret, vilket innebär att det inte finns möjlighet till distansarbete.

De här kvalifikationerna söker vi hos dig

Du har följande kompetens:

  • Avslutad fullgjord gymnasieutbildning med godkända resultat
  • Minst tre års yrkeserfarenhet av administrativt arbete från de senaste fem åren
  • Vana att hantera känslig/sekretessbelagd information
  • Goda IT-kunskaper som användare
  • God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift

Du som söker kan också ha meriter som tillför bredd i våra arbetsgrupper. Kan du bidra med kunskap och erfarenhet av något eller flera av följande är det värdefullt:

  • Erfarenhet av arbete i säkerhetskänslig verksamhet
  • Erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning
  • Erfarenhet av att hantera större informationsmängder
  • Förmåga att förstår engelska i tal och skrift

Det här är kollegan vi söker

Du är den strukturerade och noggranna personen som har ett prestigelöst förhållningssätt. Dina arbetsuppgifter behandlar ofta flera aspekter och involverar många parter. Därför behöver du vara bra på att bygga relationer. Det handlar om att på ett naturligt sätt skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter och bidra till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du känner dig bekväm med att tala inför större och mindre grupper, du tycker om att ge service och är flexibel i situationer när snabba beslut behöver tas.

Så hjälper vi varandra att utvecklas

Som medarbetare förväntas du ta egna initiativ för att utvecklas inom ditt område. Du har nära kontakt med din chef för att diskutera din och vår gemensamma utveckling. Vilka behov har vi och i vilken riktning vill du utvecklas?

Kombinationen lagarbete och egen drivkraft ger dig en stabil bas för att gå vidare när du är mogen för det. Det är vår modell för att ligga i framkant och helst före i utvecklingen generellt.

Vi strävar efter balans mellan arbetet och livet utanför. Vi premierar hälsa och erbjuder träning på jobbet. Det ger dig energi och tid att utvecklas.

Anställningsvillkor och krav

Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som totalt innebär 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Så tar du kontakt med oss

Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 94 60. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Så ansöker du


Du påbörjar din ansökan genom att klicka på denna länklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

(Genom att klicka på länken dirigeras du till vårt ansökningsverktyg. Du kommer där att behöva ange en giltig e-postadress dit en länk till ansökan för tjänsten skickas)

Ansökan ska ha kommit in senast 2021-09-26.

Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning. Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid Säkerhetspolisenlänk till annan webbplats

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.

Vi kan komma att använda arbetspsykologiska tester i den här rekryteringen.

Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.