Säpo

Säkerhetsskyddshandläggare med juridisk kompetens

Säkerhetspolisen driver utvecklingen av svenskt säkerhetsskydd. I det här jobbet deltar du i tillsyns- och samrådsärenden samt handlägger ärenden om säkerhetskänsliga verksamheter. Säkerhetsskydd handlar om att skydda säkerhetskänslig verksamhet hos myndigheter och företag mot spioneri, sabotage, terroristbrott och andra brott som kan hota verksamheten.

Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2021-08-08
Referensnummer: 2021-11154

Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen

Ditt och dina kollegors uppdrag är att tillsammans skydda Sverige, vår demokrati, våra fri- och rättigheter. Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som det ser ut vid första anblick. Därför söker vi kollegor som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.

Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, däribland jurister. Du kommer samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också kunna arbeta och utvecklas självständigt. Både tvärvetenskapligt lagarbete och djup specialisering behövs för att förstå och hantera våra komplexa uppdrag. Det är Säkerhetspolisens ansvar att det som inte får hända, inte heller händer. Oavsett arbetsuppgift är du med och bygger Sveriges säkerhet.

Det här är ditt uppdrag

I det här jobbet deltar du i tillsyns- och samrådsärenden samt handlägger ärenden om säkerhetskänsliga verksamheter. Säkerhetsskydd handlar om att skydda säkerhetskänslig verksamhet hos myndigheter och företag mot spioneri, sabotage, terroristbrott och andra brott som kan hota verksamheten.

Du som jurist kommer i din roll som säkerhetsskyddshandläggare med juridisk kompetens att samordna, medverka vid tillsyn och handlägga ärenden om säkerhetskänsliga verksamheter inom Säkerhetspolisens tillsynsarbete. Du är också med och granskar andra myndigheters handlingar och bedömningar inför säkerhetsskyddsavtal eller överlåtelse av säkerhetskänslig verksamhet. Du arbetar i nära samverkan med andra funktioner både inom och utanför myndigheten.

Din placering är i Stockholm, men resor inom Sverige förekommer.

De här kvalifikationerna söker vi hos dig

  • Juristexamen
  • Minst två års dokumenterad erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning
  • Allmän bred IT-kunskap som användare
  • Du kommunicerar mycket väl på svenska och väl på engelska i tal och skrift

Du som söker kan också ha meriter som tillför bredd i våra arbetsgrupper. Kan du bidra med goda kunskaper i säkerhetsskyddslagstiftningen, förvaltningsrätt eller affärsjuridik är det värdefullt. Andra typer av erfarenheter vi uppskattar är säkerhetsskydds- eller tillsynsarbete och säkerhetsskyddad upphandling.

Det här är kollegan vi söker

Du vill vara en del av lösningen och utvecklingen av skyddet av Sveriges demokrati. Du tycker det är spännande att kunna påverka lagstiftningen, inte bara tillämpa den.

Du är den analytiska, noggranna och uthålliga personen som tar ansvar för ditt arbete och ser till verksamhetens gemensamma mål före individuella prestationer. Du behövs för att handlägga ofta komplexa ärenden. Några av dina egenskaper och förmågor är att vara prestigelös, bra på att arbeta självständigt såväl som i grupp och ha lätt för att samarbeta med olika yrkeskategorier.

Ärenden du handlägger behandlar ofta flera aspekter och involverar många parter. Därför behöver du vara bra på att bygga relationer. Det handlar om att på ett naturligt sätt skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter och bidra till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du är en engagerad problemlösare och kan prioritera arbetsuppgifter, även under hög arbetsbelastning.

Säkerhetspolisens arbete med säkerhetsskydd är under ständig utveckling för att möta förändringar i samhället. Arbetsuppgifter och projekt har både långsiktigt fokus och kan ibland prioriteras om med kort varsel. Det är viktigt att du är flexibel, kan tempoväxla och snabbt ställa om fokus men även bidra till nya strukturer och arbetssätt. Vi förutsätter ett mycket högt säkerhets- och sekretessmedvetande liksom gott omdöme och hög integritet.

Så hjälper vi varandra att utvecklas

Som medarbetare förväntas du ta egna initiativ för att utvecklas inom ditt område. Du har nära kontakt med din chef för att diskutera din och vår gemensamma utveckling. Vilka behov har vi och vilken i riktning vill du utvecklas?

Kombinationen lagarbete och egen drivkraft ger dig en stabil bas för att gå vidare när du är mogen för det. Det är vår modell för att ligga i framkant i utvecklingen inom säkerhetsskydd.

Vi strävar efter balans mellan arbetet och livet utanför. Vi premierar hälsa och erbjuder träning på jobbet. Det ger dig energi och tid att utvecklas.

Anställningsvillkor och krav

Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som totalt innebär 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Så tar du kontakt med oss

Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 80 06. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Därför finns det många olika yrken och kompetenser hos oss. Vi samarbetar och lär av varandra. Lagarbetet behövs för att förstå och hantera komplexiteten i vårt uppdrag. Vi har cirka 1 400 medarbetare och tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”.

Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.

Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten, och vi eftersträvar en jämn könsfördelning.

Ansökan

Du påbörjar din ansökan genom att klicka på denna länklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

(genom att klicka på länken dirigeras du till vårt ansökningsverktyg. Du kommer där att behöva ange en giltig e-postadress dit en länk till ansökan för tjänsten skickas)

Ansökan ska ha kommit in senast 2021-08-08.
Vi påbörjar urvalet efter annonseringstidens slut och räknar med att ta kontakt med dig som gått vidare runt v. 34.

Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning. Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid SäkerhetspolisenPDF (pdf, 652.2 kB)

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Inför denna rekrytering har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler. Vi undanber oss därför samtal från externa rekryteringsföretag och annonsförsäljare.