Säpo

Vendor manager

Vill du fungera som stöd i strategiska frågor, genomföra avtalsuppföljningar och koordinera Säkerhetspolisens interna arbete vad gäller leverantörshantering? Då ska du söka tjänsten som Vendor manager på vår IT- och teknikavdelning.

Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2021-05-31
Referensnummer: 2021-7107

Säkerhetspolisen arbetar med att förebygga och avslöja brott mot Sveriges säkerhet, bekämpa terrorism och skydda den centrala statsledningen. Våra motståndare följer inte regler eller givna mönster. Därför tar vi ingenting för givet och förväntar oss det bästa från varandra, varje dag. För att alltid kunna ligga steget före förstärker vi oss nu inom IT och teknik.

Ditt uppdrag

Då detta är en viktig roll hos oss har du stor möjlighet att vara med och påverka utformningen av tjänsten. Det är en central funktion i etableringen av en strukturerad och systematisk leverantörshantering avseende Säkerhetspolisens IT-leverantörer. I rollen ingår det att stötta IT-ledningen i strategiska frågor angående leverantörsstyrning samt kontinuerlig utveckling av leverantörshanteringen.

Du implementerar och driver samverkan med våra leverantörer samt stöttar vid onboarding, likväl som offboarding. Löpande kommer du genomföra avtalsuppföljning, som exempelvis servicenivåer och viten samt hantera dialogen med både avtalsägare och leverantörer.

Att koordinera Säkerhetspolisens interna arbete avseende leverantörshantering vad gäller avtalsägare, juridik, SUA (säkerhetsskyddad upphandling med skyddsavtal) och upphandling är en del av de uppgifter som ingår i din roll. Du är med och stödjer och utbildar avtals- och produktägarna samt hanterar eskaleringar från dessa. Därutöver bereder du underlag, deltar vid förhandlingar och löser eventuella oenigheter. Att delta i upphandlings- och inköpsarbete, stödja upphandlare och IT-inköpare är även det en del i din arbetsroll. Så är även att omvärldsbevaka och att upprätthålla en kontinuerlig bevakning av leverantörsrisker samt att agera på eller koordinera och följa upp risksänkande åtgärder.

I tjänsten kan inrikesresor förekomma.


Din kompetens

Vi söker dig som har inhämtat kunskap genom relevant arbetslivserfarenhet samt har minst tre års arbetslivserfarenhet från en liknande roll. Du har goda kunskaper inom IT och av IT-/teknikavtal likväl som förhandlingserfarenhet. Dessutom behärskar du svenska och engelska obehindrat, såväl i tal som skrift och du har mycket goda kunskaper i Officepaketet.

Det är meriterande om du gått kurser och/eller har certifieringar inom ITIL, från upphandlingar inom IT och teknik, LOU, LUFS, relevanta ISO-standarder eller liknande samt arbetat med Spend-verktyg eller MS Access. Erfarenhet av att ha byggt upp en liknande funktion tidigare är ytterligare en merit som vi värderar högt. Har du dessutom arbetat i offentlig sektor och är väl bekant med LOU och LUFS, alternativt arbetat i säkerhetskänslig verksamhet eller med säkerhetsskydd är också det positivt.

Ytterligare meriterande är om du har B-körkort.


Dina egenskaper

Vi värdesätter dina personliga egenskaper och då du kommer arbeta i en händelsestyrd verksamhet och på en avdelning som är i ständig förändring, behöver du vara förändringsbenägen. Du har förmågan att effektivt kunna förhålla dig till nya prioriteringar och situationer. Eftersom du kan vara med och påverka utformningen av denna tjänst är du en person som kännetecknas av att du är initiativtagande och självgående.

Du är affärsmässig och skapar förtroenden såväl internt som externt. Du tycker om att skapa förutsättningar och kontinuerligt förbättra dessa genom tillämpliga metoder och effektiva arbetssätt istället för att arbeta efter en fast mall.

Tjänsten innehåller mycket samverkan och kundkontakt varpå du är en person som har hög samarbets- och kommunikationsförmåga. Du har förmågan att läsa av och anpassa dig efter situationen. Dessutom är du analytisk, lösningsorienterad och metodisk i ditt arbetssätt. Utöver detta har du även en god förmåga att strukturera ditt arbete, kan prioritera och hålla deadlines.


Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Därför finns det många olika yrken och kompetenser hos oss. Vi samarbetar och lär av varandra. Lagarbetet behövs för att förstå och hantera komplexiteten i vårt uppdrag. Vi har cirka 1 400 medarbetare och tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”.

Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.

Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten, och vi eftersträvar en jämn könsfördelning.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 81 85. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Samtliga handlingar ska vara i MS Word- eller pdf-format. Obs! Spara försättsbladet på din dator innan du fyller i och bifogar det.
Försättsblad för ansökanPDF (pdf, 571.1 kB)

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med referensnummer 2021-7107. Om du skickar e-post, ange även referensnummer i ämnesraden.

E-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

Postadress:
Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss, inte via en länk.
Ansökan ska ha kommit in senast 2021-05-31.

Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning. Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid SäkerhetspolisenPDF (pdf, 652.2 kB)

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Inför denna rekrytering har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler. Vi undanber oss därför samtal från externa rekryteringsföretag och annonsförsäljare.